Thursday, February 17, 2011

REMAJA DEGIL

sesi diskusi antara hamba Allah dengan hamba yang lain (F) di sebuah tempat(dirahsiakan)..

hamba Allah : Assalamualaikum sahabat..
F : wasssuppp gurl...hye..ngeee..(smbil tersengih)

hamba Allah : sahabat sihat?? dah lama hidup begini??
F : aku?? ko tengok aku cmne?? kau tengok aku ni dh macam tengkorak ke?? macam org dh mati?? x kan??its mean, aku shat lagilah ni..ape punya soalan lah minah ni..

hamba Allah : ana minta maaf. ana hanya bertanya.. xde niat untuk kecilkan hati sahabat..
F : ana2..nama kau ni ana ke??join to the club k ana..hahahahha..(ketawa besar)

hamba Allah : nama ana bukan ana..nama ana sarah. cuma ana bahasakan diri ana sebab ana tu juga maksodnya saya dalam bahasa arab..tidak mengapalah kalau sahabat rasa xssuai dgn cara panggilan saya td..(terus si sahabat tukar panggilan dari ana ke saya untuk ambil hati si F td)
F : ko ni sbnrnye nak apa ha?? td tanya aku shat, ni cte pasal arab2 plak..ko org arab ke apa??kalau bukan org arab, xyah nk berlagaklah..yg melayu nye pown ko terkial2..dh3..ko cte je ape ko nak skang..k..xde masa lah nk layan ko sbnrnye ni..bru nk gi karok kot...kn dh bazir masa aku kt cni ngan ko..cpt lah der ape ko nk skang?....

hamba Allah : sy ni mcm sahabat juga..dulu xbaik..ape yg sahabat buat, itu juga sy buat..cuma, kite ni makin lama makin tua..sepatutnya kite dh mula berfikir apa yg baik dan apa yg buruk untuk kite..penat je mak ayah kite hntr kite ke sekolah, dapatkan didikan agama yg sebenar..tp kite..?kite mmg belajar tp..kite abaikan lepas habis sekolah.padahal, ustaz dah ajar kita mana yang halal, dan mana yang haram..mana yang wajib, sunat, makruh, semuanya dh kite ketahui..tp, kite leka je ngan dunia ni..xkn kite nk jadi Islam yang pada nama sahaja??fikirkanlah sahabat..mana perginye amalan kite memakai tudung time sekolah dahulu..mcm air lalu bgitu saje..xmsok kt kepala kite kn sahabat...??
F : wakluuuu...yg ko nk berceramah pnjg ni knp?? aku de kcu idop ko ke??aku de rogol ko ke??xde kn??so wat??

hamba Allah : bukan saya bermaksod sedemikian..sy harap, kite leh same2 brubah..sama2 muhasabah diri kite ke jalan kebenarNYA..jalan yang berkat..lg2 amalan kite kt dunia ni yg bawa ke akhirat..cube sahabat fikir, ramai kaum kite yg masok neraka..lg2 kite ni perempuan..banyak yg disuruh, kite tinggalkan..
berjurai2 rambut, kuku berwarna, pegang2 lelaki..semua kita buat..tp kite xpnah insaf ble kite dgr cermah sana sni...kite anggap diri kite ni dh ckup matang, dh ckup besar..tp hakikatnya??kitelah kerdil dalam kalangan hamba Allah di muka bumi ni..
F : papo yolah..ha, nk tanye ni, agak2, bpe hari lg nk habis aku dgr ceramah ko ni?? xde mase lg kot..boy aku dh tunggu lame tu..............

hamba Allah : tidak mengapalah sekiranya sahabat kesibukan masa..ingtlah sahabat, kesibukan dunia tidak bawa apa2 kt akhirat nnti.sy berdoa agar kita sme2 leh berubah..n sahabat akan pakai tudung n berpakaian yg menutup seperti sahabat2 yg lain..amin...
F : hahaha..mengarot lg minah ni..tudung plak ko suruh..panas beb..ko ingt negra kite ni mcm kt LONDON??nak tutup sume??kite ni MALAYSIA k..panas..jnji aku pakai n tutup badan aku ni, dh ckup bagos tau x..gpown, ko xyahlah nk belagak baik sngt ble pakai tutup ni sume..ko nye amalan tu pown lom ckup smpurna lg..klah derr...aku chow dulu..dh mcm 2 tahon aku dgr ko meleter ni..len kalilah ek..ko cube2lah suggestkn KEBAIKAN ko tu kt org len k..aku no time 4 this..daaaaaaaaaaaa...

hamba Allah : xmengapa sahabat dan sy minta maaf sbb menggngu masa sahabat..semoga ALLAH turunkan hidayah kepda sahabat..hati2..assalamualaikum..=)
F : k.... (dan terus pergi dari stu tanpa menjawab salam)..

(diskusi td tiada kena mengena dgn sesiapa sama ada yang hidop atau yang sudah meninggal..ini hanya peringatan untuk kite lg2 yg bernama muslimat..lg satu, dalam banyak2 hambaNYA, Allah lg sayang hamba Nya yang mahu berubah..jd, sama2 kite berubah ke jalan kebaikan..insyaALLAH, Allah akan membantu kita..ingat..kite hidop kt dunia hanya sekali..jgn kite baru nk menyesal ble kemudian nnti..so, banyak2kan berzikir, solat selalu..dan yg penting apa?????selamat beramal...)
wallahualam..


No comments:

Post a Comment